Perte de Memoire
Hva er igjen av et menneske når hukommelsen blir borte. Hvor mye av det vi anser for å være uløselig knyttet til et menneskes identitet forsvinner, når man ikke lenger kan huske sin nære eller fjerne fortid? En som mister hukommelsen mister ikke bare sine minner men også evnen til å delta i kommunikasjonen rundt minnene, enten de nære eller fjerne i tid. Øyeblikk og tid man har hatt med andre har en verdi i og med at det legger seg som minner i de respektive menneskenes hjerner og hjerter. Øyeblikkene forsvinner men minnene består i en eller annen form. Disse minnene hentes frem, de er som gjenstander vi har liggende i et skap, og når man møtes igjen blir de satt fram mellom oss. Noen samvær er nesten utelukkende bygget på disse minnes-gjenstandene.
Den som mister minnene mister også denne grunnleggende forbindelse til andre mennesker. Sammen med et menneske som mister hukommelsen er man nødt til å forholde seg annerledes. Man kan ikke lenger kommunisere via minner fra fortiden, selv ikke den helt nære. Man er overlatt til en nåtid. At samværet her og nå er det som gjelder. Hvert av øyeblikkene man deler er det som finnes, fordi i det øyeblikket har passert, har det ikke laget noen spor, eller laget seg som en gjenstand i skapet til den med minnestap.
Perte de mémoire kan oversettes til ”Minnestap”, og er skrevet som en musikalsk og tekstlig refleksjon rundt møtet med Alzheimers sykdom. Det er et stykke instrumentalteater hvor utøveren synger, snakker, spiller og beveger seg. Han personifiserer det minnsetapte menneske både i musikalsk, tekstlig og fysisk kontekst.
Stykket er spesielt skrevet til Per Arne Glorvigen, som i likhet med komponisten har en far med Alzheimer. Verket spiller opp til hans spennvidde som utøver, fra virtuos musiker til skuespiller og gjøgler. I den fjerde satsen har Hellstenius gitt han en åpen kadens som Glorvigen fyller med et lite interaktivt teater. Han går ut blant publikum og snakker til dem,og skaper dermed en relasjon mellom solist og utøver som er uvanlig selv i moderne konserter. Teksten er på fransk, ettersom Per Arne Glorvigen bor i Paris og er like komfortabel på fransk som på norsk.
Verket føyer seg inn i en rekke verk Hellstenius har skrevet de siste årene som i sterkere grad inkorporerer utøverens evner utover det å spille et instrument. Det kan være aspekter fra utøverens egne liv eller annet. Poenget er å skape en mer total polyfon situasjon, hvor tekst, bevegelse og musikk samlet formidler verket. Ikke det rent musikalske alene. Det er et ønske om å skape en ”uren” form hvor musikken besmittes men også utfordres av tekst og bevegelse, elementer fra ”virkeligheten” og annet. Denne tradisjonen kalles gjerne instrumentalteater, men i forbindelse med Hellstenius verker som ”Perte de mémoire”,
”Readings of Mr. G” , ”Victoria Counts” og ”Personality & Essence” har de i tillegg en tilknytning til en personlig dimensjon hos utøveren og/eller komponisten. Det er intensjonen å sette opp et spenn fra det gjennomkomponerte til det improviserte, fra det tragiske til det komiske (alle som har vært i møte med Alzheimer-pasienter har møtt mye av begge deler), skape et ”urent” verk som kan formidle noe av det kaotiske, tragiske og komiske ved minnestapet.
Stykket er skrevet i fem deler:
I Impressions/Mémoire Inntrykk/Minner
II L´Abysse Avgrunnen
III Diagnostic Diagnose
IV Commentaires Kommentarer
V A la fin de l´eté Ved sommerens slutt
TEKSTER:
III. DIAGNOSTIC
je pers
je pers de
je pers de je
je pers je pers de mémo
je pers de mémoire
je pers de mémoire
de mémoire
pers de mémoire
qui génente
qui génente de
qui génente le suivi de
mémoire qui génente le suivi de mon
de mon travaille
j´oubli
j´oubli des noms des choses
des noms des choses
de choses simple
j´oubli des noms des choses simple
comme le beurre ou le lait
je ne reconnaitre pas
je ne reconnaitre pas des amis
des amis ou des proches
je pers
je pers du sense
je pers du sense de l´orientation
des delires
des halucinations
insomnies
perte
perte totale
perte totale de mémoire
incapacité á reconnaitre des proches
perte totale de mots
difficulté a manger
á avaler
incapacité vis-á-vis tout les acts de la vie
se laver
s´habiler
se nourrir
se de placer
ALITEMENT PERMANENT
IV. COMMENTAIRE
[Improvisert]
V. VERS LA FIN DE L´ ETE
Je
Je ne
Je ne [t]
Je ne [t] en
[t] en veux
t´en veux pas
veux pas
je ne
je ne
je ne
je vois pas
j´ai oublié
ou [b] lié
qui tu étais
de toi
souvenir
j´ai
ou
[b]
lié
a
la
fin
de
la
fin
de
l´eté
j´ai
tout
j´ai
tout
ou
blié
ou
bli
é
Solo Instrument(s): bandoneon
Orchestration: 3(pic).3.2+bcl.3(cbn)/4330/3perc/hp.pf/str
Publisher: Edition Wilhelm Hansen Copenhagen
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/236511296″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”80″ iframe=”true” /]